fredag 10 oktober 2014

Jag och ABBA

Jag är en riktig tönt - jag älskar ABBA!
Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag blir glad, ledsen, uppspelt och sentimental. Jag kör nog fan hela registret när jag tänker efter. 

Många fredagar har jag spenderat med en liten rökig whiskey (idag utbytt mot vitt vin) Youtubandes roliga klipp, musik från förr, men sen har det alltid landat på ABBA. 

På jobbet idag har jag kört albumet med 99 låtar på Spotify och jag kan bara inte sluta lyssna. Låtskatten är enorm och jag upptäcker nya låtar hela tiden och ändå trodde jag att jag hört allt. Men det handlar hela tiden om vilket humör man är på, vilken stämning som finns i kroppen. Gång på gång kommer aha-upplevelser på låtar jag lyssnat på både framlänges å baklänges (jäpp, så gammal är jag)


Jag minns så väl min första ABBA-favorit, eller...tror det var min första bästalåt ever: Nina pretty ballerina...mamma hade albumet på LP (förstås) och hon orkade väl inte med mitt tjat, så till slut lärde hon mig hur stereon fungerade och att man var tvungen att vara VÄLDIGT försiktig så man inte repade skivan.
Jag var kanske 5 år, men inte en repa i den plattan!

Min äldre bror var den i familjen som först var den stora ABBA-fantasten. 
Han sålde en av sina stora posters till mig, den från Arrival albumet, när de står vid helikoptern, och jag var så lycklig över den.


Sen kom rocken och hårdrocken in i brorsans liv. ABBA-bilderna åkte ner från väggen och ersattes med annat (Sweet, ELO och andra obskyra band) ABBA var inte så hett längre. 
Snokande lillasyster hittade då hans köpekassett med The Album, något jag raskt lade vantarna på, han lyssnar ju ändå inte på den.

Givetvis lönar det sig inte att stjäla. Brorsan, som hör mig spela bandet, kommer in i rummet och deklarerar argt att det minsann är hans band som jag varken fått eller köpt. Resolut trycker han det ur bandspelaren och bryter det i två delar - herregud vad jag grinade. 

Men nu är jag stor och gör vad jag vill. 
Går på ABBA-museum, har en ABBA sweater och ABBA på mobilskalet. 
Väljer deras låtar på festen, trots att ingen annan vill höra. 


Men faktiskt, så tror jag...att alla gillar ABBA...i smyg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar